Als u een email-link met een iDEAL-betalingsverzoek ontvangt, moet u opletten dat u de betaling veilig uitvoert. Hieronder staan de kenmerken waar u op moet letten.

Hoe herkent u de e-mail?

  • Het mailadres van de afzender moet hetzelfde zijn als dat van het bedrijf dat u de e-maillink stuurt, of van een derde partij die namens de organisatie het werk uitvoert. Dit betekent dat de gegevens na het @-teken precies hetzelfde moeten zijn als die van de website van de organisatie. Bijvoorbeeld: de mail is afkomstig van betaling@bedrijfX.nl, dus het adres van de website van de organisatie is dan http://www.bedrijfX.nl.
  • De mail moet afkomstig zijn van een bij u bekende organisatie, waarmee u heeft afgesproken dat deze u e-mails met een iDEAL-link mag sturen. Als dit niet zo is, neem dan contact op met de betreffende organisatie om uit te zoeken waarom u deze e-mail met betaalverzoek heeft ontvangen.
  • In de e-mail vindt u een hyperlink. Als u op deze link klikt, gaat uw webbrowser automatisch naar de website van de organisatie, of van een derde partij die namens de organisatie het werk uitvoert. In het laatste geval is in de ontvangen e-mail vermeld welke partij dit is.

Hoe ziet de webpagina er uit?

Op de webpagina, waar u terecht komt, vindt u ook duidelijke kenmerken:

  • De beschrijving van het product dat u heeft besteld, of de dienst die u heeft afgenomen.
  • De webpagina is beveiligd. Afhankelijk van uw webbrowser ziet u kenmerken die aangeven dat de pagina is beveiligd. De adresregel (URL) begint altijd met https://. Zo bent u er zeker van dat het een beveiligde website is. Alle webbrowsers geven u de mogelijkheid om te controleren, of u daadwerkelijk op de website van de juiste organisatie zit. Raadpleeg de documentatie van uw browser voor de correcte methode om deze controle uit te voeren.
  • Op de webpagina kunt u in de volgende stap de betaalmogelijkheid kiezen.
  • Ga voor de zekerheid na of de begunstigde en het bedrag in het betalingsoverzicht overeenstemmen met wat u met uw leverancier hebt afgesproken.

Nooit dubbel betalen

  • U kunt niet meer met iDEAL betalen als de betalingstermijn die de organisatie heeft opgegeven, is verlopen. En ook niet als u het specifieke betalingsverzoek al heeft betaald via iDEAL. Een betrouwbare organisatie zal nooit toestaan dat u twee keer hetzelfde betalingsverzoek via een e-maillink succesvol kan betalen.

Voor meer informatie over veilig bankieren kunt u terecht op veiligbankieren.nl, of op de website van uw eigen bank.