iDEAL Betaalverzoek

Het is ook mogelijk om een zakelijk iDEAL Betaalverzoek naar uw klanten te sturen. Dat kunt u doen door een link te versturen via diverse kanalen waaronder e-mail, SMS of WhatsApp. Zo wordt het iDEAL Betaalverzoek bijvoorbeeld gebruikt om klanten achteraf te laten betalen, voor het betalen van digitale facturen of om (maandelijkse) abonnementsgelden mee af te rekenen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een digitale factuur die een link voor een iDEAL-betaling bevat, gemiddeld drie keer zo snel wordt betaald.

iDEAL Betaalverzoek aan uw klanten aanbieden?

Het iDEAL Betaalverzoek is een toevoeging op iDEAL. U dient een iDEAL-contract te hebben om het iDEAL Betaalverzoek te kunnen aanbieden.

Het implementeren van het iDEAL Betaalverzoek kan op veel verschillende manieren. U kunt dit zelf doen, door bijvoorbeeld een link naar uw bestaande iDEAL-betaalpagina te maken met de betaalgegevens voor de consument. Daarnaast bieden veel iDEAL Partners de mogelijkheid om voor u iDEAL Betaalverzoeken te genereren. Voor meer informatie hierover, neem contact op met uw acquirer of CPSP.

Welke manier van implementatie u ook kiest, er zijn een aantal regels waaraan een iDEAL Betaalverzoek dient te voldoen:

  • Maak kenbaar aan uw klant dat achteraf met iDEAL betaald kan worden.
  • Vermeld duidelijk wat de betaalvoorwaarden zijn.
  • Leg uit hoe u het iDEAL-betaalverzoek verstuurt zodat uw klant weet via welk kanaal hij/zij het Betaalverzoek ontvangt
  • Het Betaalverzoek dient duidelijk herkenbaar van uw bedrijf afkomstig te zijn. Indien u gebruik maakt van een externe partij die voor u uw klant zichtbaar is, maakt u dat vooraf duidelijk.
  • Het Betaalverzoek leidt de klant naar uw betaalpagina (de zogenaamde landingspagina). De klant mag nooit direct doorgeleid worden naar de internet- of mobiel bankieromgeving van zijn bank.
  • Op de betaalpagina staat de reden van betaling.
  • De klant selecteert zelf zijn bank.
  • De mogelijkheid om te betalen verloopt na het verstrijken van de door u meegegeven expiratieperiode van de bestelling (het aanbod) of na een succesvolle transactie van de klant.
  • De link (URL) om de iDEAL-betaling te initiëren mag geen persoonlijke of transactie-informatie bevatten.
  • De betaalpagina is met SSL of gelijkwaardige beveiligingsmiddelen beveiligd. Dit houdt in dat de adresregel (URL) altijd begint met https:// zodat uw klant de identiteit van uw betaalpagina of die van uw betaaldienstverlener kan verifiëren.