• Ontvangen

    • Mijn bedrijf zamelt geld in voor goede doelen. Mag ik iDEAL inzetten om donaties te ontvangen?

      In Nederland zijn er vele goede doelenorganisaties. Er zijn partijen die voor deze goede doelenorganisaties een online platform aanbieden om donaties in ontvangst te nemen. Ontvangt u gelden namens een goed doel en boekt u deze daarna door naar de bij u aangesloten goede doelenorganisatie? Dan merkt Currence iDEAL B.V. u aan als CPSP . U dient in dit geval eerst gecertificeerd te worden door Currence iDEAL B.V. voordat u iDEAL als betaalmiddel op uw platform aanbiedt.

    • Hoe krijg ik iDEAL als betaalmethode in mijn internetkassa?

      iDEAL is een gestandaardiseerd betaalmiddel dat door een groot aantal banken en Collecterende Payment Service Providers (CPSP’s) wordt aangeboden. Als u iDEAL wilt aanbieden aan uw klanten, moet u een overeenkomst afsluiten met een van deze partijen. Zij ondersteunen u ook met de technische implementatie van iDEAL in uw internetkassa.

    • Hoe kan ik iDEAL in mijn internetkassa promoten?

      Om iDEAL te promoten in uw internetkassa, kunt u overwegen om de consument korting (of extra voordeel op de bestelling) bij een iDEAL-betaling te bieden.

    • Ik heb problemen met de implementatie van iDEAL in mijn internetkassa, wat moet ik doen?

      U heeft een iDEAL-overeenkomst afgesloten met een van de deelnemende banken of een Collecterende Payment Service Provider (CPSP). Zij ondersteunen u ook met de technische implementatie of problemen van iDEAL in uw internetkassa.
      Neemt u dan ook contact op met uw iDEAL-contractpartij.

    • Is iDEAL alleen bedoeld voor Nederland of kan het ook internationaal gebruikt worden?

      Met de introductie van de Europese overboeking (SEPA Credit Transfer) kunnen iDEAL-betalingen van en naar alle Europese betaalrekeningen (in €) plaatsvinden. Om buitenlandse klanten af te laten
      rekenen met iDEAL, moet hun bank wel beschikken over een iDEAL-licentie van Currence, de merkeigenaar en toezichthouder van iDEAL. Voor een overzicht van de iDEAL-licentiehouders kunt u terecht op de website van Currence.

    • Is iDEAL echt veilig?

      iDEAL is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internetbankieren.

    • Is er iDEAL promotiemateriaal beschikbaar?

      Ja, er zijn verschillende banners en logo’s beschikbaar:

      • Dynamische
      • Statische
      • Mobiele

      U kunt de banners en logo’s via deze website downloaden.

    • Kan een iDEAL-betaling als e-maillink worden aangeboden?

      Het is mogelijk om een iDEAL-betaling via een e-maillink te sturen. Hoe dit in zijn werk gaat en voor de technische implementatie ervan, kunt u contact opnemen met de partij met wie u een iDEAL-contract heeft afgesloten, uw bank of een Collecterende Payment Service Provider.

    • Wat is een Payment Service Provider (PSP)?

      Bij iDEAL worden twee typen PSP’s onderscheiden:

      • Een Collecterende PSP (CPSP). Dit is een kassaleverancier voor online betalingen in uw webwinkel. Daarnaast maakt de CPSP er haar bedrijf van om voor eigen rekening en risico te bemiddelen in de afwikkeling van de iDEAL-betaling aan u als ondernemer. Een CPSP mag het afwikkelen van het
        iDEAL-betalingsverkeer alleen aanbieden als de CPSP door Currence is gecertificeerd én zij een overeenkomst inzake het afnemen van het product iDEAL heeft afgesloten met een bank.
      • Een Distribuerende PSP (DPSP; ook wel technisch PSP genoemd). Dit is een kassaleverancier voor online betalingen in uw webwinkel. Echter, in tegenstelling tot de CPSP bemiddelt een DPSP niet in de afwikkeling van de iDEAL-betaling. Voor de afwikkeling van uw iDEAL-betaling dient u apart een iDEAL-overeenkomst af te sluiten met uw bank.
    • Wat zijn de wettelijke vereisten voor een webwinkel?

      De wettelijke verplichtingen voor webwinkels zijn terug te vinden op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

    • Waar kan ik met mijn vragen over een specifieke iDEAL-betaling terecht?

      De meeste aanbieders van iDEAL bieden een mogelijkheid om op internet in te loggen en de status van specifieke betalingen na te zien of op te vragen. Deze online omgevingen bieden vaak ook de mogelijkheid om een vraag in te sturen naar een gespecialiseerde helpdesk.

    • Waarom is een zakelijk rekeningnummer voor iDEAL verplicht?

      Met een zakelijk rekeningnummer wordt het risico voor consumenten geminimaliseerd. Deze consumentenbescherming is noodzakelijk want:

      1. iDEAL is een gegarandeerde vooruitbetaling aan de webwinkel (met levering daarna).
      2. Voor de online koper valt consumentenbescherming voortvloeiend uit de EU-Consumentenrichtlijn weg bij het handelen over een particuliere bankrekening.

      Bij de opening van een zakelijke rekening toetst de bank volgens zwaardere eisen dan bij een particuliere rekening.

      Daarnaast zorgen banken voor een voortdurende monitoring en review van zakelijke rekeningen en transacties van deelnemers/cliënten.

    • Werkt iDEAL ook op een smartphone of tablet?

      iDEAL werkt op alle mobiele apparaten met een internetverbinding en webbrowser. Sommige banken hebben een speciale versie van iDEAL ontwikkeld die op smart phones en tablets prettiger in het gebruik is of die het mogelijk maakt om te betalen via de Mobiel Bankieren App.

      Lees daarover onze uitleg over mobiel betalen met iDEAL voor consumenten.

    • Wordt iDEAL door alle internet browsers ondersteund?

      iDEAL wordt ondersteund door alle browsers die ook door internetbankieren ondersteund worden. Dat zijn in ieder geval de veelgebruikte internet browsers zoals Internet Explorer, Google Chrome en Firefox.

  • iDEAL-QR-code

    • Wat is iDEAL-QR?

      Dit is een innovatie van iDEAL die het mogelijk maakt om een mobiele iDEAL-betaling vanaf beeldscherm, drukwerk of brief op te starten. Hierdoor kan iDEAL als betaalmethode gebruikt worden in nieuwe situaties, zoals doneren aan de deur, betalen van een factuur, afrekenen van een film op TV (video-on-demand), betalen van een rekening in een restaurant of café, overname van de iDEAL-transactie van een PC of laptop naar de mobiel, et cetera.

    • Hoe werkt iDEAL-QR?

      Na het scannen van een iDEAL QR-code, herkenbaar aan het iDEAL-logo, verschijnt alle informatie over de transactie in de app (bedrag, begunstigde en omschrijving). De consument controleert en bevestigt vervolgens deze informatie. Om de transactie af te ronden geeft de betaler op de vertrouwde manier goedkeuring voor de iDEAL-betaling in de mobiel bankieren app, met zijn mobiele pincode. Als een consument geen actieve mobiel bankieren app heeft geïnstalleerd, kan de betaling ook worden afgerond via de mobiele webpagina’s van de bank. Na de betaling wordt de consument automatisch gerouteerd naar de mobiele omgeving van de ondernemer.

      Op dit moment kan een iDEAL QR-code gescand worden met de veilige en gratis iDEAL-app. De consument installeert deze eenvoudig op zijn telefoon of tablet. In de komende periode gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele transactie, van scannen tot en met betalen, afgerond in die app.

    • Wat is het voordeel van iDEAL QR?

      Met een iDEAL QR-code kan een iDEAL-betaling in een fysieke omgeving worden opgestart, bijvoorbeeld in de onderstaande situaties:

      • Donaties aan de deur;
      • Betalen van een factuur;
      • Afrekenen van een film op TV (video-on-demand);
      • Betalen van een rekening in een restaurant of café;
      • Overname van de betaling van een PC of laptop naar de mobiel.

      De betaling die wordt gedaan is een ‘reguliere’ iDEAL-betaling, waardoor iDEAL QR net zo snel, veilig en gemakkelijk is als iDEAL mobiel. Betalen met iDEAL kan altijd en overal en de consument heeft alleen zijn smartphone of tablet nodig.

      Bovendien is de conversie van deze betalingen maximaal, omdat de transactie volledig mobiel wordt afgehandeld door de consument. Daarbij krijgt een ondernemer ook bij iDEAL QR, een betaalgarantie als de transactie succesvol is afgerond.

    • Wat moet ik doen om iDEAL QR als betaalmethode aan mijn klanten te kunnen aanbieden?

      Indien u iDEAL QR wilt gaan gebruiken, kunt u een overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende acquirers (ABN AMRO, ING of Rabobank) of CPSP’s (Buckaroo, CM Payments, CURO Payments, Ginger Payments, Mollie, Multisafepay, Online Betaalplatform of Sisow).

      Voor meer informatie over de mogelijkheden om iDEAL aan uw klanten aan te bieden, adviseren wij u contact op te nemen met een van de deelnemende acquirers of CPSP’s die iDEAL QR aanbieden aan ondernemers en organisaties.

      Staat uw CPSP er niet bij? Neem dan contact op met Currence via ideal@betaalvereniging.nl, er sluiten nog steeds partijen aan.

    • Wat kost iDEAL QR?

      Op dit moment biedt de Betaalvereniging iDEAL QR aan zonder kosten voor het genereren van QR-codes of het scannen daarvan door de consument. Als een iDEAL-betaling wordt gedaan, gebeurt dat onder het iDEAL-contract dat u heeft met een acquirer of een CPSP en zijn de tarieven van dat contract van toepassing.

      In de loop van 2017 gaan verschillende banken een eigen iDEAL QR-propositie aanbieden. Dan wordt het mogelijk om rechtstreeks bij uw bank een iDEAL QR-contract af te sluiten. De bank bepaalt vanaf dat moment de kosten voor iDEAL QR. Wilt u weten wanneer dit bij uw bank beschikbaar komt, neem dan contact op met uw bank.

    • Waarom is gekozen voor een QR-code?

      De QR-code is bekend bij de meeste consumenten en kan door iedereen met een smartphone met camera gebruikt worden. De code is eenvoudig te produceren en te tonen. Tot voor kort had een QR-code geen positief imago. Het scannen ervan leidde vaak niet tot een positieve gebruikerservaring voor de consument. De nieuwe initiatieven die inmiddels gestart zijn, bieden allemaal een eenvoudige gebruikerservaring. Voor de iDEAL QR-code geldt dat na het scannen direct de betaalgegevens worden getoond, waarna de consument de betaling kan afronden. Hierdoor heeft de iDEAL QR-code direct een groot bereik onder consumenten en kan iDEAL QR in veel use cases ingezet worden.

    • Kunnen mijn klanten al betalen met iDEAL QR?

      Jazeker. Iedere klant met een smartphone of tablet met een camera kan de iDEAL app downloaden uit de appstores van Apple en Google. De betaling kan daarna worden afgerond in de mobiel bankieren app of op de mobiele betaalpagina’s van de bank.

      In de loop van 2017 gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele transactie, van scannen tot en met betalen, afgerond in die app.

    • Is iDEAL QR veilig?

      Ja, want het hele ecosysteem dat gebruikt wordt voor iDEAL QR staat onder controle van Currence iDEAL BV. Daardoor kunnen iDEAL QR-codes alleen worden uitgegeven door gecontroleerde instanties, die vervolgens alleen gelezen kunnen worden door gecertificeerde apps. Daarmee is iDEAL QR net zo veilig als iDEAL zelf.

    • Wat als mijn vraag er niet bij staat?

      Neem dan contact op met Betaalvereniging Nederland via ideal@betaalvereniging.nl.