Top 5 veelgestelde vragen:

  1. Ik heb een iDEAL-betaling gedaan aan een bedrijf, maar ik heb het product niet ontvangen. Wat moet ik nu doen?

    De betaalmethode iDEAL staat los van de levering, net als andere betaalmethoden. De mogelijkheid om te betalen met iDEAL of de zichtbaarheid van het logo zegt niets over de betrouwbaarheid en service van het bedrijf.

    Wanneer u een klacht heeft over een bestelling, bijvoorbeeld over de levering, kunt u contact opnemen met het bedrijf waar u de bestelling heeft gedaan en probeert u hier samen uit te komen.

    Als dit niet lukt, kunt u op de website van ConsuWijzer van de Consumentenautoriteit terecht voor praktische adviezen over uw rechten. Daar kunt u ook gebruik maken van het klachtenformulier om een klacht over het bedrijf in te dienen.

    Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting.

  2. Is er een storing bij iDEAL?

    Ervaart u momenteel problemen met een iDEAL-betaling? Kijkt u dan op de iDEAL-beschikbaarheidspagina of uw bank momenteel een storing heeft of recent een storing heeft gehad.

  3. Ik heb betaald met iDEAL, het geld is bij mij afgeschreven, maar het bedrijf geeft aan het geld niet te hebben ontvangen. Wat moet ik nu doen?

    Als uit uw rekeningoverzicht blijkt dat u wel heeft betaald, maar dat het bedrijf aangeeft dat de betaling niet is ontvangen, dan moet het bedrijf contact opnemen met zijn iDEAL contractpartij. Het bedrijf heeft hiervoor de volgende gegevens nodig:

    • Het 16-cijferig iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht (u vindt dit nummer op de betaalomschrijving en begint met 0020 of 0030 of 0050 of 1120 of 1150 of 0140 of 0170),
    • Het bedrag,
    • De datum en het tijdstip waarop u heeft betaald.

    Deze informatie vindt u gecombineerd in het omschrijvingsveld van de betreffende betaling. Het bedrijf kan en moet dit voor u oplossen, u heeft immers een bewijs van betaling aan het bedrijf.

  4. Ik heb een betaling gedaan aan een andere consument via een iDEAL betaalverzoek, maar ik heb het product niet ontvangen. Wat moet ik nu doen?

    De betaalmethode iDEAL staat los van de levering, net als andere betaalmethoden.

    Wanneer u een klacht heeft over de levering door een consument, kunt u contact opnemen met de consument waar u de transactie mee heeft gedaan en probeert u hier samen uit te komen. Als dit niet lukt, neem dan contact op met de C2C-aanbieder die uw betaling heeft verwerkt. Dit kunt u zien op uw rekeningafschrift.

    Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting.

    Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet. Maak in deze situaties gebruik van een specifieke dienst die het risico op non-levering of terugboeking beperkt, zoals Gelijk oversteken van Marktplaats, de Pakkie app en Gelijk oversteken van PostNL.

  5. Ik heb het bedrijf gevraagd om een terugbetaling, maar ik heb deze nog niet ontvangen. Wat moet ik nu doen?

    iDEAL kent geen automatische terugboeking. Als het bedrijf heeft aangegeven dat zij het bedrag hebben teruggestort, dan hebben zij dat met een reguliere overboeking gedaan. In de iDEAL betaling heeft het bedrijf uw IBAN-nummer ontvangen, voor een terugboeking dienen zij uw IBAN-nummer te gebruiken. Bij een overboeking staat het geld de eerstvolgende werkdag op uw bankrekening. Wij adviseren u het bedrijf te vragen op welke datum zij de overboeking hebben aangemaakt. Als u op of rond die datum geen bijschrijving heeft ontvangen van het bedrijf dan hebben zij het bedrag (nog) niet aan u teruggestort. Als de overboeking daadwerkelijk is uitgevoerd, kan het bedrijf u een betaalbevestiging opleveren, waarin uw rekeningnummer en de datum van overboeking zijn opgenomen.

    Indien het bedrijf u niet verder wilt helpen, dan adviseren wij u een klacht in te dienen bij de Autoriteit Consument & Markt (www.acm.nl) via het klachtenformulier van ConsuWijzer.

Staat uw vraag er niet bij?

Klik hier voor alle veelgestelde vragen