• Betalen

    • Hoe kan ik nagaan of een webwinkel betrouwbaar is?

      Om de betrouwbaarheid van webwinkels te controleren, kunt u de online shopscan op consuwijzer.nl* checken. Ook de Consumentenbond heeft een checklist ontwikkeld. Met een aantal tips helpt de Consumentenbond je op weg om veilig online te shoppen. Ervaringen van andere consumenten zijn vaak een goede eerste stap. Check bijvoorbeeld op vergelijkingssites ervaringen van andere consumenten over webwinkels. Ook kunt u met een Google zoekopdracht nagaan wat er over een webwinkel op het internet wordt gezegd.

      Ten slotte kunt u als vuistregel hanteren: als iets te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook het geval.

      * Consuwijzer.nl is een initiatief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM houdt toezicht op de naleving van consumentenrecht en is onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

    • Ik heb betaald, hoe weet ik zeker dat de webwinkelier deze betaling ontvangt?

      De webwinkelier krijgt altijd bericht van de status van de betaling zodat hij kan inzien of de betaling succesvol is afgehandeld. Zodra hij de bevestiging heeft ontvangen, zal hij dat ook tonen in de orderbevestiging.

    • Ik heb een product op bijvoorbeeld Marktplaats.nl gevonden. Kan ik iDEAL gebruiken om aan andere personen te betalen?

      Ja, er zijn zogeheten C2C-aanbieders (Consument-naar-Consument) die iDEAL-betalingen tussen consumenten mogelijk maken. Een iDEAL C2C-betaling wordt eerst overgeboekt naar de C2C-aanbieder. Dat blijkt uit de betaalgegevens die bij de iDEAL-betaalopdracht vermeld worden en die de betaler kan controleren vóórdat hij de iDEAL-betaling goedkeurt. Daarna zorgt de C2C-aanbieder dat de betaling wordt doorgeboekt naar de IBAN van de particuliere ontvanger. Je betaalt met een iDEAL C2C-betaling dus nooit direct aan de ontvanger. De betaling loopt altijd via een tussenrekening van de C2C-aanbieder.

    • Ik heb een ticket gekocht met iDEAL, maar heb de ticket niet geleverd gekregen / het ticket gaf geen toegang tot het evenement

      U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling. Uw bank autoriseert dan op basis van uw verzoek/actie binnen internetbankieren een iDEAL-betaling. Wanneer u het akkoord op dit betaalverzoek geeft, kan deze handeling door de bank niet ongedaan worden gemaakt op uw initiatief.

      Ongeacht het betaalmiddel dat u heeft gebruikt voor een “aankoop op afstand”, heeft u als consument uw rechten. Volgens de regels “aankoop op afstand” voor online kaartverkoop gelden aparte regels. Op de website van ConsuWijzer kunt u deze regels nalezen.

      Check bij twijfel voordat u kaartjes koopt de site weet waar je koopt. Deze site is een initiatief van artiesten en concertorganisatoren en heeft een actuele lijst met betrouwbare sites van onder meer Mojo en Paradiso.

    • Ik heb het vermoeden dat ik de dupe ben geworden van internetcriminelen. Wat moet ik doen?

      U dient contact op te nemen met uw bank, zodat zij maatregelen kunnen nemen wanneer
      iets niet in orde blijkt te zijn. Daarnaast kunt u online aangifte doen bij de
      politie op het meldpunt Internetoplichting. Tevens verstrekt de politie op deze webpagina uitgebreide informatie over internetoplichting.

    • Ik heb na een iDEAL-betaling een overboeking gedaan naar de webwinkel op het rekeningnummer dat in de iDEAL-betaling vermeld stond, echter de webwinkel heeft de aanvullende betaling niet ontvangen

      Voor iDEAL-betalingen kan een webwinkel/organisatie gebruik maken van een tussenrekening van een bank of een Collecterende Payment Service Provider. U kunt er daarom niet vanuit gaan dat het rekeningnummer waar de iDEAL-betaling naar toe gegaan is, ook het rekeningnummer van de webwinkel/organisatie is. Over het algemeen wordt deze reguliere overboeking binnen een aantal dagen teruggeboekt. Mocht dit niet het geval zijn dan adviseren wij u om contact met uw eigen bank op te nemen.

      Uw bank kan op basis van het 16-cijferig iDEAL-transactienummer die bij uw betaling staat vermeld uitzoeken waar uw betaling is gebleven.

    • Ik internetbankier bij de ING maar ik kan nog niet met iDEAL betalen

      De betaalfunctie bij MijnING.nl is nog niet geactiveerd. U kunt direct met iDEAL betalen als u beschikt over MijnING.nl en een geactiveerde betaalfunctie heeft. Neem voor het activeren van de betaalfunctie contact op met de ING.

    • Ik wil een afsluiting/blokkade van iDEAL

      Wij adviseren u hierover contact op te nemen met uw bank.

    • Is iDEAL alleen bedoeld voor Nederland of kan het ook internationaal gebruikt worden?

      Indien een buitenlandse webwinkel iDEAL als betaalmiddel op zijn website aanbiedt, kunt u met iDEAL uw online aankopen betalen.

    • Is iDEAL echt veilig?

      iDEAL is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internetbankieren.

    • Kan ik direct met iDEAL betalen?

      Zodra u toegang heeft tot internetbankieren bij één van de deelnemende banken, kunt u met iDEAL betalen. U hoeft zich hiervoor niet apart aan te melden.

    • Waar kan ik met mijn overige vragen over iDEAL terecht?

      Voor vragen over een specifieke iDEAL-betaling kunt u contact opnemen met uw eigen bank.

      • ABN AMRO: 0900 – 0024
      • ASN Bank: 0800 – 0380 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
      • Bunq: Voor al je vragen zijn we bereikbaar via de support sectie in de bunq app.
      • ING: 020 22 888 88
      • Knab: 020-303 1600 (Servicedesk; maandag t/m zondag van 8.00 tot 22.00 uur)
      • Rabobank: 0900 – 0905
      • RegioBank: 0800 – 0411
      • SNS Bank: 030 – 633 3000
      • Triodos Bank: 030 693 65 11 (Afdeling Informatie & Advies; maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur)
      • Van Lanschot Client Services: 0800-1737
    • Welke banken bieden iDEAL aan?

      iDEAL wordt aangeboden door ABN AMRO, bunq, ING, Knab, Rabobank, de Volksbank (SNS, ASN Bank en Regiobank), Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers. Consumenten die internetbankieren bij deze banken, kunnen direct gebruik maken van iDEAL.

    • Waar kan ik terecht als ik problemen heb met de service of levering door een webwinkel na een aankoop betaald met iDEAL?

      Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

      iDEAL is geen keurmerk, de betaalmethode staat net zoals andere betaalmethoden los van de levering door/service van de webwinkelier. De mogelijkheid om te betalen met iDEAL of de zichtbaarheid van het logo zegt niets over de betrouwbaarheid en service bij de levering door de webwinkel.

      Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, controleert u dan of de webwinkel lid is van Thuiswinkel.org. Via hun website kunt u een klachtenformulier invullen.

      Daarnaast kunt u op de website van ConsuWijzer van de Consumentenautoriteit terecht voor praktische adviezen over uw rechten bij het online winkelen. Ook daar kunt u gebruik maken van het klachtenformulier indien u een klacht over een webwinkel wilt indienen.

      Indien er sprake lijkt te zijn van oplichting kan online aangifte gedaan worden bij de politie op het meldpunt Internetoplichting.

    • Waarom brengt een webwinkel een bedrag in rekening voor een iDEAL-betaling

      Voor u als consument zijn er geen bankkosten verbonden aan het gebruik van iDEAL. Een (web)winkel is echter vrij om, ongeacht het betaalmiddel, een toeslag te vragen voor het gebruik. Dit is juridisch toegestaan, mits aangekondigd voordat de definitieve betaling plaatsvindt. De meeste webwinkels kiezen ervoor om geen kosten te rekenen voor iDEAL, om zo het gebruik ervan te stimuleren. Dit staat dus los van iDEAL.

    • Waarom zie ik een onbekende naam op mijn bankafschrift?

      In de omschrijving van de iDEAL-betaling staat altijd de naam van de organisatie vermeld waar u aan betaald heeft. Het kan echter voorkomen dat een organisatie het innen van betalingen heeft uitbesteed aan een derde partij. Zo’n partij wordt ook wel een Collecterende Payment Service Provider (CPSP) genoemd. De naam van de CPSP staat dan ook (als eerste) op uw rekeningoverzicht vermeld. Voor u maakt dat geen verschil. Uw betaling komt via de CPSP bij de juiste partij terecht.

    • Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

      U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling binnen uw internetbankieromgeving. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt. Binnen een paar seconden na uw goedkeuring is de betaling, net als bij een overboeking of PIN-betaling in een winkel, verwerkt.

      Dat brengt met zich mee dat de betaling na uw akkoord, net als bij een PIN-betaling, niet meer teruggevorderd kan worden.

      Indien u gebruik wilt maken van uw recht om uw “aankoop op afstand” te annuleren, kunt u de webwinkelier houden aan de daarvoor geldende wettelijke regels.

    • De webwinkelier meldt dat hij mijn betaling niet heeft ontvangen. Wat moet ik doen?

      Als uit uw rekeningoverzicht blijkt dat u wel heeft betaald, echter de webwinkelier meldt dat hij de betaling niet heeft ontvangen, dan moet de webwinkelier contact opnemen met zijn bank. De webwinkel heeft hiervoor de volgende gegevens nodig:

      • het 16-cijferig iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht;
      • het bedrag;
      • de datum/tijdstip waarop u heeft betaald.

      Deze informatie vindt u gecombineerd terug in het omschrijvingsveld van de desbetreffende betaling. Met deze informatie kan de webwinkel navraag doen bij zijn bank.

      Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, neemt u dan contact op met uw bank. Uw bank dient u verder te helpen en uit te zoeken waar de fout is ontstaan. Ook in dit geval is het belangrijk dat u het 16-cijferige iDEAL-transactienummer bij de hand heeft.

    • Werkt iDEAL ook op een smartphone of tablet?

      iDEAL werkt op alle mobiele apparaten met een internetverbinding en webbrowser. Sommige banken hebben een speciale versie van iDEAL ontwikkeld die op smartphone en tablets prettiger in het gebruik is of die het mogelijk maakt om te betalen via de Mobiel Bankieren app.

      Lees ook de uitleg over mobiel betalen met iDEAL voor consumenten.

    • Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL-betaling en heb daarna nog een iDEAL-betaling gedaan. Nu is het bedrag 2x van mijn rekening geboekt. Wat moet ik doen?

      U kunt contact opnemen met de webwinkelier om na te gaan of zij een dubbele betaling hebben ontvangen en hen verzoeken het bedrag eenmaal terug te storten.

      Indien de webwinkelier het bedrag niet heeft ontvangen kunt u contact opnemen met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken wat de status is van de betaling. Het is belangrijk dat u het 16-cijferige iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht bij de hand heeft.

    • Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL-betaling. Echter, het te betalen bedrag is van mijn rekening geboekt en de webwinkelier heeft het geld niet ontvangen. Wat moet ik doen?

      Neem contact op met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken wat de status is van de betaling.

      Het is belangrijk dat u het 16-cijferige iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht bij de hand heeft.

    • Wordt iDEAL door alle internet browsers ondersteund?

      iDEAL wordt ondersteund door alle browsers die ook door internetbankieren worden ondersteund. Dat zijn in ieder geval de veelgebruikte internet browsers zoals Internet Explorer, Google Chrome en Firefox. Mocht u problemen hebben met iDEAL in combinatie met de browser die u gebruikt, dan raden we u aan contact op te nemen met de helpdesk van internetbankieren bij uw bank.

  • iDEAL-QR-code

    • Wat is iDEAL-QR?

      Dit is een innovatie van iDEAL die het mogelijk maakt om een mobiele iDEAL-betaling vanaf bijvoorbeeld beeldscherm, drukwerk of kassabon op te starten. Hierdoor kan iDEAL als betaalmethode gebruikt worden in nieuwe situaties, zoals doneren aan de deur, betalen van een factuur, afrekenen van een film op TV (video-on-demand), betalen van een rekening in een restaurant of café, overname van de iDEAL-transactie van een PC of laptop naar de mobiel, et cetera.

      Er zijn in de markt verschillende QR-codes in omloop die een rol kunnen spelen bij betalingen. De iDEAL QR-code herkent u aan het iDEAL-logo in het midden van de QR-code.

    • Hoe werkt betalen met iDEAL-QR-code?

      Na het scannen van een iDEAL QR-code, herkenbaar aan het iDEAL-logo, verschijnt alle informatie over de betaling in de app (bedrag, begunstigde en omschrijving). U controleert en bevestigt dat u wilt betalen. Om de transactie af te ronden geeft u op de vertrouwde manier goedkeuring voor de iDEAL-betaling in de mobiel bankieren app, met uw mobiele pincode. Na de betaling wordt u automatisch gerouteerd naar de mobiele omgeving van de ondernemer. Als u geen actieve mobiel bankieren app heeft geïnstalleerd, kan de betaling ook worden afgerond via de mobiele webpagina’s van de bank. Mogelijk kunt u dan niet uw mobiele pincode gebruiken, maar moet u de betaling doen met het token van uw bank.

      Op dit moment kan een iDEAL QR-code gescand worden met de veilige en gratis iDEAL-app. Die kunt u eenvoudig installeren op uw telefoon of tablet via de Apple App Store of de Google Play Store. In de komende periode gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele betaling, van scannen tot en met betalen, afgerond in die app.

      Om een betaling te doen met een iDEAL QR-code, doorloopt u de volgende stappen:

      • Start de iDEAL-app;
      • Scan de iDEAL QR-code;
      • Controleer de betaalgegevens: bedrag, omschrijving en begunstigde. Als de ondernemer dat toestaat, kunt u het bedrag nog wijzigen;
      • Druk op ‘Betalen’. U wordt dan doorgeleid naar de mobiel bankieren app van uw bank waar u met iDEAL betaalt zoals u gewend bent;

      U keert terug naar de bevestigingspagina van de ondernemer.

    • Waar vind ik de gratis iDEAL-app?

      De iDEAL-app is gratis te downloaden voor iedereen die gebruikt maakt van een iOS (Apple) of Android smartphone of tablet. De gratis iDEAL-app is te vinden in de Apple App Store en de Google Play Store. Voor het scannen van iDEAL-QR-codes moet u de iDEAL-app toegang verlenen tot uw camera.

    • Kan ik een iDEAL-QR-code scannen met elke QR-scanner?

      Nee. Een iDEAL QR-code kan op dit moment alleen nog worden gescand met de gratis iDEAL-app. Wanneer u een iDEAL QR-code scant met een generieke QR-codescanner zult u een melding krijgen met daarin een verwijzing naar de iDEAL-app.

      In de komende periode gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele betaling, van scannen tot en met betalen, afgerond in die apps. Uw bank kan u vertellen vanaf wanneer u hun mobiel bankieren app kunt gebruiken om iDEAL QR-codes te scannen.

    • Is een iDEAL-QR-code onbeperkt te scannen?

      Sommige QR-codes kunnen maar één enkele keer gescand worden. Andere iDEAL QR-codes kunnen onbeperkt worden gescand, totdat de verloopdatum van de QR-code zoals ingesteld door de ondernemer, is verstreken. Een QR-code voor een gift aan een goed doel kan bijvoorbeeld meerdere keren worden gescand. Voor het betalen van een rekening in een restaurant kan het maar één keer. De ondernemer, die de iDEAL QR-code heeft aangevraagd, bepaalt dit.

      Het kan zijn dat iDEAL QR-codes na een bepaalde datum is verlopen. Voor vragen over een iDEAL QR-code kunt u het beste contact opnemen met de ondernemer aan wie u wilt betalen.

    • Wat gebeurt er na afloop van een iDEAL-QR-betaling?

      Na een betaling via de iDEAL-app wordt u net als bij een reguliere iDEAL-betaling teruggeleid naar de (mobiele) website van de ondernemer. In het betaaloverzicht van uw bank kunt u altijd zien of een betaling succesvol is geweest.

    • Wat is het verschil tussen betalen met een iDEAL-QR-code en betalen met iDEAL?

      Bij een reguliere iDEAL-betaling kiest u, bij het afrekenen, voor iDEAL en daarna uw bank. In het geval van betalen met een iDEAL QR-code scant u de QR-code met de gratis iDEAL-app. Na het scannen start de iDEAL-betaling direct en is alles gelijk aan een iDEAL-betaling via de app van uw bank.

    • Waarin verschilt iDEAL-QR van andere QR-functies die sommige banken aanbieden?

      Sommige banken zoals ING, SNS, ASN Bank, RegioBank en bunq gebruiken ook QR-codes voor andere toepassingen. Eén van die toepassingen bij deze banken is het overnemen van een iDEAL-betaling op een laptop of desktop naar een smartphone of tablet. In de iDEAL-betaalomgeving van de bank wordt dan een QR-code getoond die met de app van dezelfde bank kan worden gescand. Vervolgens kan de betaling binnen de mobiel bankieren app van de bank worden goedgekeurd en afgerond.

      Verder gebruiken sommige banken QR-codes voor andere betaaldoeleinden, zonder dat daar een iDEAL-betaling aan gekoppeld is. Deze bank-specifieke QR-codes kunnen niet worden gescand met de iDEAL-app.

      De iDEAL QR-code, met het iDEAL-logo in het midden van de QR-code, kan alleen worden gebruikt voor een iDEAL-betaling. De iDEAL QR-code staat dan bijvoorbeeld op een factuur of kassabon, op een affiche, op een collectebus of op een beeldscherm.

      In de komende periode gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele betaling, van scannen tot en met betalen, afgerond in die apps. Uw bank kan u vertellen vanaf wanneer u hun mobiel bankieren app kan gebruiken om iDEAL QR-codes te scannen.

    • Werkt iedere iDEAL-QR-codebetaling hetzelfde?

      Na het scannen van een iDEAL QR-code volgt altijd een iDEAL-betaling zoals u gewend bent, via de app van uw bank. Het enige verschil dat op kan treden is dat u het bedrag in de iDEAL-app aan kunt passen. Wanneer u bijvoorbeeld een donatie doet via iDEAL QR dan kunt u, na het scannen van de code, in de iDEAL-app zelf bepalen hoeveel geld u naar het desbetreffende goede doel overmaakt. Of als u een fooi wilt toevoegen in een restaurant of café, dan kan dat in de iDEAL-app, mits de ondernemer dit toelaat.

    • Is betalen via een iDEAL-QR-code veilig?

      Ja. De iDEAL-app kan alleen echte iDEAL QR-codes scannen en deze zijn beveiligd tegen vervalsing. Echte iDEAL QR-codes kunnen alleen worden aangemaakt door organisaties die een  iDEAL-contract hebben afgesloten bij een bank of een betaaldienstverlener. Om de veiligheid van de iDEAL-betaling te garanderen is de iDEAL-app ontwikkeld. Alleen daarmee kunt u iDEAL QR-codes scannen. Door deze speciale iDEAL-app is het betalen via een QR-code net zo veilig als een reguliere iDEAL-betaling.

      In de komende periode gaan de banken hun mobiel bankieren apps geschikt maken om de iDEAL QR-code ook te kunnen scannen. Dan wordt de hele betaling, van scannen tot en met betalen, afgerond in die apps die vanzelfsprekend ook aan alle veiligheidseisen voldoen.

    • Werkt iDEAL-QR voor alle banken die ook iDEAL aanbieden?

      Ja, iDEAL QR werkt voor alle aan iDEAL deelnemende banken. Als een bank geen mobiel bankieren app heeft, dan kan de betaling worden afgerond in de mobiele betaalpagina’s van de bank. Mogelijk kunt u dan niet uw mobiele pincode gebruiken, maar moet u de betaling doen met het token van uw bank.

    • Ik probeer een QR-code te scannen met de iDEAL-app maar het werkt niet.

      Met de iDEAL-app kunnen alleen QR-codes gescand worden die door iDEAL zijn uitgegeven. Deze QR-codes zijn te herkennen aan het iDEAL-logo in het midden van de QR-code. Mocht een iDEAL QR-code niet werken probeer dan een andere iDEAL QR-code te scannen of neem contact op met de ondernemer of instelling aan wie u wilt betalen.

    • Wat moet ik doen als er iets mis gaat in het betalingsproces?

      Wanneer u niet zeker weet of de betaling goed is gegaan via iDEAL QR raden wij aan uw betaaloverzicht in uw internet- of mobielbankieren te controleren. Wanneer de betaling is afgeschreven, is de betaling gelukt. Is dat niet het geval, scant u dan de QR-code opnieuw.

    • Waar kan ik terecht met overige vragen over iDEAL?

      Mocht de ondernemer u niet verder kunnen helpen dan kunt u contact opnemen met uw eigen bank.