PhishingEr is een iDEAL-phishing mail in omloop die beweert dat u een betaling via iDEAL of Currence voor bitcoins krijgt. Reageer niet op deze e-mail, klik nergens op, ook niet op bijlagen en gooi de mail meteen weg! Het is een zogenaamde phishing mail waarmee internet criminelen uw geheime inloggegevens voor internetbankieren willen stelen. Gratis bitcoins bestaan niet. 

iDEAL en Currence versturen nooit ongevraagde e-mails. Vragen van consumenten en acceptanten over iDEAL worden door merkeigenaar Currence beantwoord.

Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Wees altijd heel kritisch voor u (persoonlijke) gegevens afgeeft. Weet wat alarmbellen zijn om phishing mails te herkennen (zie hieronder). 

Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken, dus nooit per e-mail en nooit per telefoon. U kunt valse e-mails melden bij de bank die geïmiteerd wordt. Zo draagt u bij aan veilig bankieren.

Daarnaast is het verstandig gebruik te maken van een spamfilter. E-mails waarover u twijfelt moet u meteen verwijderen. Heeft u onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher of stuit u op onverwachte zaken bij het internetbankieren? Meld dit dan direct bij uw bank.

Zo kunt u phishing onder andere herkennen:

  • Het is een onverwachte e-mail. Zogenaamd verzonden door:
    • uw eigen bank
    • een andere bank
    • Een betaalmethode zoals iDEAL
    • CJIB, Betaalvereniging Nederland of andere organisatie
  • In de e-mail wordt u gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  • (Soms) Taalkundig slecht geschreven e-mails.
  • De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van uw bank of Betaalvereniging Nederland u iets te doen.
  • Er wordt gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen als u niet direct reageert.
  • U wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • U wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.
  • In plaats van mailtjes met tekst, versturen de internetcriminelen de phishingmails vaak met plaatjes met tekst. Dit wordt gedaan om spamfilters te omzeilen. Deze mails zijn te herkennen doordat u de tekst (afzonderlijke woorden) niet kunt selecteren met de muis.
  • Uw bank stuurt u hoogst zelden mails voorzien van bijlagen. Ontvangt u dan ook een mail met bijlagen zogenaamd van uw bank, open deze dan niet en zeker geen bijlagen met de extensie ‘.exe’.
  • Kijk naar de afzender van de mail (bovenin de mail). Staat er na ‘@’ wel de juiste naam van uw bank, dus de naam van de site waar u altijd op inlogt? Dus bijvoorbeeld abnamro.nl, rabobank.nl of ing.nl? Nee? Stuur de mail door naar de bank die wordt geïmiteerd en gooi direct daarna de valse e-mail weg.

shutterstock_66271969

Lees op de website Veilig Bankieren van Betaalvereniging Nederland meer over phishing en wat u kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van een poging tot phishing.