Na een succesvolle proefperiode van een jaar maken de banken en Betaalvereniging Nederland bekend dat iDEAL QR aan iedereen ter beschikking wordt gesteld. Voortaan kunnen alle bedrijven en instellingen iDEAL QR als makkelijke en veilige betaalmogelijkheid aan hun klanten aanbieden. Met iDEAL QR kunnen ze eenvoudig de brug slaan van hun online omgeving naar de fysieke toonbank.

Met iDEAL QR kan de klant met zijn smartphone of tablet een gedrukte QR-code scannen om een veilige mobiele iDEAL-betaling tot stand te brengen. Een energiebedrijf kan bijvoorbeeld een iDEAL QR-code onderaan een factuur afdrukken. De klant hoeft dan geen betaalgegevens meer over te tikken in internetbankieren maar kan makkelijk en foutloos betalen door de QR-code met de camera van zijn mobiele telefoon te scannen.

Handige toepassingen

iDEAL QR-codes lenen zich ook voor het betalen van bezorgingen aan huis, voor directe aankopen vanaf reclame-affiches of voor het overnemen met een mobiele telefoon van een betaling op een laptop of desktop. Op deze iDEAL-webpagina worden diverse handige toepassingen van iDEAL QR toegelicht.

Binnenkort in de mobiele apps van banken

Om iDEAL QR-codes te scannen, kunnen consumenten nu nog de gratis iDEAL QR-app gebruiken. Die staat in de Apple App Store en de Google Play Store.
De banken hebben aangekondigd dat ze het scannen van iDEAL QR-codes spoedig aan hun eigen mobiele apps zullen toevoegen. Een betaling met een iDEAL QR-code zal daardoor nog vlotter en makkelijker verlopen. Bovendien zal de toevoeging aan de bankapps het vertrouwen van consumenten in iDEAL QR verder verhogen.

Hoge waardering door pilotdeelnemers

De organisaties die het afgelopen jaar hebben deelgenomen aan de pilot, hebben iDEAL QR gemiddeld met ruim een 8 gewaardeerd. Ze waren onder andere lovend over het gemak en de snelheid waarmee ze iDEAL QR konden implementeren. De pilot wees ook uit dat QR-codes de breedste acceptatie onder consumenten biedt. Met vrijwel iedere smartphone kun je een QR-code scannen. Andere technieken zoals NFC en Bluetooth zijn voor acceptanten aanzienlijk duurder en werpen voor consumenten hogere drempels op.