Makkelijk doneren aan de voordeur met QR-code en smartphone

AMSTERDAM – Betaalvereniging Nederland start samen met de Hartstichting een pilot waarbij mensen tijdens de collecteweek met hun smartphone digitaal een gift kunnen doen. Alle collectebussen van de Hartstichting zijn van 17 tot en met 23 april voorzien van een sticker met de speciale QR-code en iDEAL-logo. Deze sticker kunnen mensen met hun mobiel scannen. Daarna kunnen ze zelf een bedrag invoeren en met iDEAL mobiel aan de Hartstichting betalen. De introductie van iDEAL-QR-code vindt plaats tijdens de Hartweek. Deze pilot geeft inzicht in de houding van consumenten over de mogelijkheden van het betalen met de QR-code. De Hartstichting omarmt de proef om zo het doneren gemakkelijker te maken.

iDEALQR-codeHSdonatieDoor de toename van het elektronisch betalen hebben mensen steeds minder contant geld binnen handbereik. Daardoor wordt het voor goede doelen moeilijker om langs de deur geld op te halen. De Hartstichting, één van de drie meest gewaardeerde goede doelen, is enthousiast over deze innovatie. ”De iDEAL-QR-code is een goed alternatief om te betalen bij collectes aan de deur. Wie de speciale en gratis iDEAL-app nu downloadt op zijn iPhone of Android-toestel, kan tijdens de Hartweek direct via de iDEAL-QR-code doneren aan de Hartstichting”, aldus David Verschoor, Manager Publiek, Donateurs en Vrijwilligers van de Hartstichting.

Consumenten gewend aan elektronisch betalen

Uit recent onderzoek onder duizend consumenten, uitgevoerd in opdracht van de Betaalvereniging, blijkt dat Nederlanders een positief gevoel hebben bij elektronisch betalen. Ze vinden het gemakkelijk en snel. Niet alleen pinnen, online bankieren en iDEAL zijn ingeburgerd. Ook de nieuwere betaalmethoden als contactloos betalen zijn inmiddels bij veel consumenten bekend. “Banken willen de mogelijkheden van elektronisch (of digitaal) betalen verbreden omdat het niet alleen sneller en efficiënter is, maar ook veiliger’’, aldus Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland. Als de pilot een succes is, worden de toepassingen van iDEAL-QR uitgebreid.

Consumenten enthousiast over mogelijkheid elektronisch doneren

Tevens blijkt uit het onderzoek dat bijna 30 procent van de consumenten het belangrijk vindt dat collectanten, naast contant betalen, ook de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen. De meeste ondervraagden voelen zich bovendien bezwaard als ze niets aan de collectant kunnen geven omdat er geen contant geld in huis is. Bijna evenveel Nederlanders zouden daarvan daadwerkelijk gebruikmaken, omdat ze geen cash in huis hebben.

Nieuwe vorm van doneren belangrijk voor de Hartstichting

”De proef met deze nieuwe vorm van doneren is voor ons belangrijk, omdat het bij collectes aan de deur vaak gaat om kleine donaties. Zo willen wij te weten komen hoe mensen reageren op het geven van relatief kleine bedragen met de smartphone via de iDEAL-QR-code’’, aldus David Verschoor.

Bekijk ook onze video

CollectebusHS

Download de iDEAL-app.

applestore

googleplay