Veiligheid

Veiligheid

iDEAL is gebaseerd op de mobiel bankieren app en internetbankieromgeving en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren.

Banken werken voortdurend aan de veiligheid van internet- en mobiel bankieren. Zelf kunt u er ook voor zorgen dat u op een veilige manier van internet- en mobiel bankieren gebruik maakt. En u wilt zeker weten dat u de echte, goed beveiligde website van uw bank gebruikt. Op de website veiligbankieren.nl van de Nederlandse Vereniging van Banken staat duidelijk uitgelegd hoe u de echte website van uw bank herkent. U vindt er o.a. uitleg over het webadres, het hangslotje en een veilige verbinding bij een iDEAL-betaling. Controleer deze punten voordat u een iDEAL-betaling doet.

De iDEAL-betaalpagina

Op de iDEAL-betaalpagina geef je aan met welke bank je wilt betalen. Je wordt dan doorgestuurd naar je bankomgeving om de betaling goed te keuren.

De iDEAL-betaalpagina heeft altijd het volgende webadres met een slotje: https://pay.ideal.nl. Ga alleen door met het kiezen van je bank als je dit adres bovenaan de iDEAL-pagina ziet staan.

Weet aan wie je betaalt

In de omschrijving van de iDEAL-betaling staat altijd de naam van het bedrijf vermeld waaraan je betaald hebt. Het kan echter voorkomen dat je de naam van de begunstigde niet herkent, omdat het bedrijf het innen van betalingen heeft uitbesteed aan een derde partij. Zo’n partij wordt ook wel een Collecterende Payment Service Provider (CPSP) genoemd. De naam van de CPSP staat dan ook op je rekeningoverzicht vermeld. Voor jou maakt dat geen verschil. Jouw betaling komt via de CPSP bij het bedrijf waar je aan wilt betalen terecht.

Veilig betalen via betaallink

Als u een betaallink met een iDEAL-betaalverzoek ontvangt, moet u opletten dat u de betaling veilig uitvoert. Hieronder staan de kenmerken waar u op moet letten.

Hoe herkent u de e-mail?

Het mailadres van de afzender moet hetzelfde zijn als dat van het bedrijf dat u de e-maillink stuurt, of van een derde partij die namens de organisatie het werk uitvoert. Dit betekent dat de gegevens na het @-teken precies hetzelfde moeten zijn als die van de website van het bedrijf. Bijvoorbeeld: de mail is afkomstig van betaling@bedrijfX.nl, dus het adres van de website van het bedrijf is dan http://www.bedrijfX.nl.

De mail moet afkomstig zijn van het bij u bekende bedrijf, waarmee u heeft afgesproken dat zij e-mails met een iDEAL-link aan u mag sturen. Als dit niet zo is, neem dan contact op met het betreffende bedrijf om uit te zoeken waarom u deze e-mail met een betaalverzoek heeft ontvangen.

In de e-mail vindt u een hyperlink. Als u op deze link klikt, gaat uw webbrowser automatisch naar de website van het bedrijf, of van een derde partij (betaaldienstverlener) die namens het bedrijf het werk uitvoert. In het laatste geval is in de ontvangen e-mail vermeld welke partij dit is.

Hoe ziet de webpagina er uit?

Op de webpagina, waar u terecht komt, vindt u ook duidelijke kenmerken:

De beschrijving van het product dat u heeft besteld, of de dienst die u heeft afgenomen.

De webpagina is beveiligd. Afhankelijk van uw webbrowser ziet u kenmerken die aangeven dat de pagina is beveiligd. De adresregel (URL) begint altijd met https://. Zo bent u er zeker van dat het een beveiligde website is. Alle webbrowsers geven u de mogelijkheid om te controleren, of u daadwerkelijk op de website van het juiste bedrijf zit.

Op de webpagina kunt u vervolgens de betaalmogelijkheid kiezen.

Ga voor de zekerheid na of de begunstigde en het bedrag in het betalingsoverzicht overeenstemmen met wat u met het bedrijf hebt afgesproken.

Nooit dubbel betalen

U kunt niet meer met iDEAL betalen als de betalingstermijn, die het bedrijf heeft opgegeven, is verlopen. En ook niet als u het specifieke betalingsverzoek al heeft betaald via iDEAL. Een betrouwbaar bedrijf zal nooit toestaan dat u twee keer hetzelfde betalingsverzoek via een e-maillink succesvol kan betalen.

Veilig online kopen

Indien u op het internet producten of diensten koopt dan wilt u dat ook bij betrouwbare webwinkels en bedrijven doen. Zorg ervoor dat u voordat u een aankoop doet of de webwinkel of bedrijf een betrouwbare partij is. Zo kunt u bijvoorbeeld op vergelijkingssites ervaringen van andere consumenten over webwinkels lezen. Of kunt u met een Google zoekopdracht nagaan wat er (in reviews) over een webwinkel op het internet wordt gezegd. Check ook het overzicht van de politie met bekende malafide handelspartijen en de pagina controleren verkopergegevens. Hanteert u voordat u een aankoop doet altijd de volgende vuistregel: als iets te mooi is om waar te zijn, doe het dan niet.

Consuwijzer.nl

Het is goed te weten dat er voor webwinkels speciale regels gelden. Net zoals er regels zijn voor reguliere winkels. Op de website van consuwijzer.nl vindt u praktische adviezen over uw rechten als consument bij het online winkelen.

Veelgestelde vragen

Is iDEAL veilig?

iDEAL is gebaseerd op internet- en mobiel bankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren. iDEAL voldoet daarmee aan strenge veiligheidseisen.

Is IDEAL QR veilig?

Ja, want alle systemen en processen die voor iDEAL QR worden gebruikt staan onder controle van de licentiehouders van iDEAL. Daardoor kunnen iDEAL QR-codes alleen worden uitgegeven door gecontroleerde instanties, die vervolgens alleen gelezen kunnen worden door gecertificeerde apps. Daarmee is iDEAL QR net zo veilig als iDEAL zelf.

Is het betalen via een Betaalverzoek veilig?

Ja, de betaling via een betaalverzoek is gebaseerd op internet- en mobiel bankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat dit net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren. Echter, net als andere betaalmethoden, garandeert dit niet dat u de bestelde goederen of diensten ook daadwerkelijk geleverd krijgt.

Maak daarom niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet. Maak in deze situaties gebruik van een specifieke dienst die het risico op non-levering of terugboeking beperkt, zoals Gelijk oversteken van Marktplaats en Gelijk oversteken van PostNL.