Verkoopt u producten of diensten op het internet dan is iDEAL een ideale manier om uw klanten snel en veilig te laten betalen. Ruim 10 miljoen Nederlandse consumenten beschikken over internetbankieren en kunnen met iDEAL betalen. In dit hoofdstuk helpen wij u op weg met adviezen en tips voor optimaal betaalgemak met iDEAL voor u en uw klanten.

Optimaliseren van uw internetkassa

iDEAL heeft in samenwerking met Thuiswinkel.org onderzoek gedaan naar de optimale inrichting van een internetkassa. Gebruik de adviezen uit dat onderzoek om uw internetkassa te checken. Want een optimaal ingerichte internetkassa leidt tot minder kosten en een hogere conversie van bezoek naar bestelling.

Adviezen:

  • Stem het aanbod van de betaalmogelijkheden af op de voorkeur van uw klanten.
  • Neem de bestelling zo snel mogelijk in behandeling als deze met iDEAL is betaald. Het is immers een gegarandeerde betaling.
  • Ook bij een gering aantal transacties is het zinvol het uitbesteden van activiteiten aan een Payment Service Provider te onderzoeken.
  • Let bij de oriëntatie voor uitbesteding op of diensten afzonderlijk of als pakket worden aangeboden.
  • Houd bij selectie van diensten en aanbieders rekening met de eigen groei in het aantal betaaltransacties.

Het onderzoek is op 5 maart 2013 tijdens het Online Betaalcongres door Currence gepresenteerd. Voor meer achtergrondinformatie kunt u de presentatie downloaden.

Vanuit de wet zijn er ook eisen waaraan een webwinkel moet voldoen. Op de website van Autoriteit, consument en Markt (ACM) staat omschreven wat de belangrijkste regels zijn voor webwinkels die producten en diensten verkopen aan consumenten.

Optimale weergave van iDEAL op uw website

U kunt uw klanten ondersteunen om gemakkelijker een keuze te maken in de diverse betaalmethoden. Met onderstaande tips kunt u iDEAL optimaal op uw website weergeven zodat uw klanten snel en veilig kunnen betalen.

Tips:

  1. Bied iDEAL kosteloos aan.
    In vergelijking met andere betaalmethoden zijn de kosten voor iDEAL laag. Vooral als extra besparingen meegeteld worden als gevolg van de gegarandeerde betaling. Consumenten kiezen over het algemeen het betaalmiddel waar de minste kosten aan zijn verbonden.
  2. Bied de consument korting (of extra voordeel) bij een iDEAL-betaling.
    Acties blijken succesvol te zijn in het stimuleren van het gebruik van het gewenste betaalmiddel. Vooral geen verzendkosten of €2,50 korting hebben veel effect. In geval van iDEAL leiden deze acties tot een stijging in het gebruik van 20%.
  3. Geef voorafgaand aan de keuze van iDEAL het totaalbedrag van de order weer.
    Uit onderzoek blijkt dat veel klanten afhaken wanneer bij de betaling plotseling extra kosten (zoals verzendkosten) in rekening worden gebracht.
  4. Zorg ervoor dat iDEAL de eerst genoemde betaalmethode is.
    Veel webwinkels bieden meerdere betaalmethoden aan. De eerst genoemde is vaak de oudste methode. Zet iDEAL bovenaan omdat daarbij voor u de meest gunstige tarieven gelden.
  5. Verwijs naar www.ideal.nl.
    Uit onderzoek is gebleken dat voorafgaand en tijdens het betaalproces uw klanten behoefte hebben om nadere informatie over iDEAL te verkrijgen. Verwijs hierbij naar www.ideal.nl en toon de informatie in een pop-up scherm om zo uw klanten niet af te leiden van het betaalproces.

Veilig bestellen op uw website

Naast een veilige en betrouwbare betaalmodule is het van belang dat uw klanten veilig hun bestelling op uw website kunnen plaatsen. Een betrouwbare site levert u meer bestellingen en omzet. Zorg er daarom voor dat ook de orderinformatie van uw klanten op uw site goed is beveiligd.

Hieronder geven wij een tweetal tips hoe u de ordergegevens zo veilig mogelijk in uw website kunt weergeven:

  1. Gebruik bij een betaalverzoek geen parameters die toegankelijk zijn vanuit de browseromgeving van de consument.
    Sommige webwinkels tonen voorafgaand aan een iDEAL-betaling aan de consument een scherm met orderbevestiging. Het is niet raadzaam om voor het opbouwen van dit scherm gebruik te maken van dezelfde parameter waarmee later in het proces het iDEAL betaalverzoek richting uw bank of Payment Service Provider wordt samengesteld.
  2. Controleer uw betaalmodule.
    Wij adviseren u om te controleren of de velden die benodigd zijn bij het initiëren van een iDEAL-betaling niet door tussenkomst van de consument aangepast kunnen worden. Indien dit risico aanwezig blijkt te zijn, adviseren wij u de betaalmodule zo snel mogelijk te (laten) aanpassen of vervangen.