iDEAL is bij uitstek een betaalmiddel dat altijd, 24 uur per dag, beschikbaar moet zijn. IT-systemen moeten echter onderhouden worden. Dat geldt ook het internetbankieren van banken. Op geplande momenten wordt onderhoud gepleegd aan deze systemen zodat ze up-to-date zijn en eventuele storingen vermeden kunnen worden.

Het onderhoud wordt uitgevoerd op momenten dat zo min mogelijk personen er hinder van ondervinden (non-primetime). Dit is over het algemeen in de nachtelijke uren. Er kan echter onverwachts een storing plaatsvinden op een tijdstip dat toch veel mensen van de systemen gebruikmaken (primetime). Over de beschikbaarheid van iDEAL zijn daarom afspraken gemaakt. Currence, de merk- en producteigenaar van iDEAL, heeft hiervoor normen vastgesteld. Banken moeten zich aan deze normen houden.

Gestelde normen beschikbaarheid

  • Tussen 07.00 uur en 01.00 uur (primetime): 99,5%
  • Tussen 01.00 uur en 07.00 uur (non-primetime): 93,5%