Iets meer dan de helft (53%) van alle online aankopen die in de eerste helft van 2014 door Nederlandse consumenten zijn gedaan, wordt afgerekend met iDEAL. Het gebruik van betaalwijzen verschilt echter per branche en naar het device dat men gebruikt voor de online aankoop. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met Currence, eigenaar van iDEAL en Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 2200 (web)winkels in Nederland.

iDEAL belangrijkste betaalmethode online, gevolgd door creditcard

In het eerste halfjaar van 2014 is 53% van de online aankopen betaald via iDEAL. Ook de creditcard (12%) en Acceptgiro (8%) zijn hierbij veelgebruikte betaalmethoden. De top-5 wordt verder aangevuld met machtiging (6%) en overschrijving (5%). Op de mobiele devices wordt duidelijk anders afgerekend. Zowel op de tablet als de smartphone wordt relatief vaak betaald met creditcard. Op de smartphone is dit zelfs de meest gebruikte betaalwijze (28%). Het gebruik van iDEAL is hier met 24% laag vergeleken met de tablet (46%), laptop en desktop (59%).

Piet Mallekoote, algemeen directeur Currence: “Het gebruik van iDEAL op de smartphone blijft op dit moment wat achter bij de andere devices. Wij verwachten echter dat dit zal toenemen doordat steeds meer online kopers bekend raken met het gemak van iDEAL mobiel.” iDEAL mobiel biedt juist voor aankopen op de smartphone veel voordelen. Zo is bij een iDEAL-betaling in de mobiele app van de bank geen apart hulpmiddel (zoals een token of TAN-code) nodig.

Vooral losse vliegtickets en accommodaties betaald met creditcard

In vrijwel alle onderzochte branches is iDEAL de grootste betaalmethode. Uitzondering is de branche ‘losse vliegtickets en accommodaties’, waar 39% met de creditcard wordt betaald, tegenover 37% met iDEAL. En de verzekeringenbranche, waar alles via een machtiging verloopt. Toch zijn ook in de branches waar het meest met iDEAL wordt betaald de verschillen in aandelen groot. Zo gaat bij tickets voor attracties en evenementen 79% van de aankopen via iDEAL en bij media en entertainment 40%. In de laatstgenoemde branche wordt relatief veel (20%) met creditcards betaald. Acceptgiro wordt nog regelmatig als betaalmethode gebruikt bij kleding (26%) en schoenen & personal lifestyle (14%).

Gemiddeld bedrag per online aankoop hoogst bij overschrijving

Gemiddeld wordt er € 123 uitgegeven per online aankoop. Bij aankopen die gedaan worden via tablet (€84), smartphone (€44) of internet op televisie (€14) ligt het gemiddeld besteed bedrag per aankoop lager. Op dit moment wordt nog maar 1% van het totale aantal online aankopen gedaan via een bestelzuil of tablet in de winkel. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop via dit device ligt hoog, op € 148.

Een online aankoop die betaald wordt met iDEAL heeft een gemiddeld besteed bedrag van €110 en ligt daarmee net iets onder het gemiddelde. De gemiddelde bestedingen aan online aankopen die betaald worden met overschrijvingen (gemiddeld €278), machtigingen (€266) en creditcards (€138) liggen boven het gemiddelde. Wanneer men betaalt met cadeaubonnen (€44) of met PayPal (€53) liggen de bedragen gemiddeld lager.

“In de eerste helft van 2014 hebben Nederlandse consumenten €6,58 miljard online besteed. Het is goed om te zien dat de concurrentie wat betaalmethoden betreft toeneemt en dat consumenten op dit gebied steeds meer keuze krijgen. Dit bevordert de online markt op alle gebieden. Het vertrouwen van de consument om online zaken te doen wordt steeds groter”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Download hier het volledige persbericht…