PhishingNederlandse internetgebruikers hebben zogenaamde phishing mails ontvangen met het doel om hun geheime inloggegevens voor internetbankieren te stelen. Deze valse e-mails worden uit naam van iDEAL verzonden.

iDEAL verstuurt nooit ongevraagde e-mails. Vragen van consumenten en acceptanten over iDEAL worden door merkeigenaar Currence beantwoord.

Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Wees altijd heel kritisch voor u (persoonlijke) gegevens afgeeft. Weet wat alarmbellen zijn om phishing mails te herkennen (zie hieronder). 

Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken, dus nooit per e-mail en nooit per telefoon. U kunt valse e-mails melden bij de bank die geïmiteerd wordt. Zo draagt u bij aan veilig bankieren.

Daarnaast is het verstandig gebruik te maken van een spamfilter. E-mails waarover u twijfelt moet u meteen verwijderen. Heeft u onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een phisher of stuit u op onverwachte zaken bij het internetbankieren? Meld dit dan direct bij uw bank.

Zo kunt u phishing onder andere herkennen:

  • Het is een onverwachte e-mail. Zogenaamd verzonden door:
    • uw eigen bank
    • een andere bank
    • Een betaalmethode zoals iDEAL
    • CJIB, Betaalvereniging Nederland of andere organisatie
  • In de e-mail wordt u gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  • (Soms) Taalkundig slecht geschreven e-mails.
  • De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van uw bank of Betaalvereniging Nederland u iets te doen.
  • Er wordt gevraagd naar beveiligingscodes en/of persoonlijke gegevens.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen als u niet direct reageert.
  • U wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • U wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Uw mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.
  • In plaats van mailtjes met tekst, versturen de internetcriminelen de phishingmails vaak met plaatjes met tekst. Dit wordt gedaan om spamfilters te omzeilen. Deze mails zijn te herkennen doordat u de tekst (afzonderlijke woorden) niet kunt selecteren met de muis.
  • Uw bank stuurt u hoogst zelden mails voorzien van bijlagen. Ontvangt u dan ook een mail met bijlagen zogenaamd van uw bank, open deze dan niet en zeker geen bijlagen met de extensie ‘.exe’.
  • Kijk naar de afzender van de mail (bovenin de mail). Staat er na ‘@’ wel de juiste naam van uw bank, dus de naam van de site waar u altijd op inlogt? Dus bijvoorbeeld abnamro.nl, rabobank.nl of ing.nl? Nee? Stuur de mail door naar de bank die wordt geïmiteerd en gooi direct daarna de valse e-mail weg.

shutterstock_66271969

Lees op de website Veilig Bankieren van Betaalvereniging Nederland meer over phishing en wat u kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van een poging tot phishing.